JAUME MIR I RAMIS Conversa amb l'escultor
Font: El Sud de Mallorca, números abril i
maig 2006
“El més difícil
d’esculpir era una imatge que inspiràs devoció, ja que a més d’esser un bon
escultor s’havia d’estar convençut, creure en el que representava la imatge.”
No va esser una entrevista típica, més
aviat va esser una tertúlia entre amics mentre dinàvem. En ella el conegut
artista Jaume Mir i Ramis (Felanitx, 1915) es va esplaiar explicant detalls
curiosos de la seva vida, anècdotes com que el seu ca Platón cada dia li du les
sabatilles i el diari el matí…, però també va conversar sobre assumptes
profunds com ara la influència de la religió a la seva obra, la devoció… o fins
i tot sobre el seu segrest ocorregut ara fa 26 anys. Va esser una reunió prou
entretenguda, gens convencional, on Jaume ens va saber transmetre el seu
entusiasme i vitalitat
P: Jaume, per
començar, ens podries explicar qualque anècdota?
R: Fa ja molts anys jo vivia a un pis al
passeig Mallorca que no era ni habitatge ni estudi, era com una mena de
magatzem que no pots passar per enlloc. Un dia varen trucar a la porta i en
obrir em trob Bartomeu March que venia acompanyat de tres assessors i un fill
seu per mirar si l’obra que jo havia fet per a ell era el suficientment valuosa
per poder estar als jardins a Can March de Cala Ratjada. Es veu que no se’n
fiava gaire. Al final Bartomeu March em va comprar un foner. Ell em va dir:
“Això és la darrera obra que compraré, amb aquesta tancaré la col·lecció…”
P: Quan eres
petit què és el que et va impulsar a esculpir?
R: Jo era d’una família molt pobra de
Felanitx i ni tan sols vaig anar a escola a primària. Als set anys i mig em
varen posar a fer jornal, i aquells jornals eren de deu hores, de sol a sol. Jo
era manobret, és a dir, que feia feina a la construcció com el meu pare i
germans. Llavors quan es va fer el monument de Crist Rei (Sant Salvador) jo
també hi feia feina i em vaig adonar que jo podia arribar a fer allò. Jo
demanava als picapedrers com era que es feia. Després d’intentar fer una figura
amb fang i desfer-se’m, tot d’una vaig veure que ho havia de provar amb pedra i
vaig fer un cap de Crist. Transcorreguts els anys vaig veure que el que vaig
fer més tard no era molt millor que el que feia al principi.
P: Com així
anares a estudiar a Palma?
R: El canoge Alzamora es va assabentar del
que jo feia i li va dir a mon pare: “A aquest al·lot, l’haurieu d’anar a fer
estudiar a Palma”, i mon pare contestà: com? I ell li va dir: “No us preocupeu,
no li costarà res!” Llavors el canonge Alzamora era el president de l’escola de
Natzaret. Allà anaven aquells al·lots que no tenien pare ni mare... A mi em
varen fer passar per un al·lot que venia del Tribunal de Menors, d’aquesta
manera tot ho tenia gratis. Mon pare, emperò, no acabava d’estar d’acord perquè
encara que no es gastàs res tampoc no tenia el jornal que jo guanyava. Jo
record la meva època de Natzaret com la més feliç de la meva vida. Allà tenia
un estudi per a mi tot sol que encara ara mai no l’he pogut tenir igual. Vaig
poder anar a l’Escola d’Arts i Oficis, i em vaig preparar per obtenir una beca,
quan només es convocava una beca d’Arts Plàstiques cada cinc anys. Amb tan sols
una preparació de sis mesos em vaig endur la beca. Així sense haver anat a
primària, ni secundària ni a la universitat vaig pegar un bot immens. No sabia
xerrar una paraula de castellà, hi havia un professor vell, que precisament era
de Felanitx que me’n va ensenyar qualcuna paraula, però jo me n’havia d’anar a
Madrid en dos mesos i per a mi era com anar a Moscú i xerrar el rus. En arribar
allà s’havia de tenir una formació acadèmica, batxillerat..., els qui no la
teníem ens vàrem haver d’examinar. Al cap de molt poc temps, el gener, hi va
haver una convocatòria extraordinària i la vaig aprovar! Pareixia que m’hagués
passat el que en els apòstols, als quals -essent uns ignorants pescadors- Déu
va imbuir de saviesa perquè poguessin predicar.
Quan vaig a anar a Natzaret tenia 17 anys i
mig, però ja em considerava vell. Quan vaig deixar d’esser picapedrer a
Felanitx ja era l’oficial que cobrava més del poble.
P: Al llarg de
la teva vida has fet moltes obres de temàtica religiosa…
R: Com ja he dit jo pertanyia a una família
molt pobra, però fins que la meva mare va morir, ara fa uns quinze anys, sempre
abans de dinar o de sopar es feia el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant
i es resava una parenostre. Cada dia, ma mare, sa padrina... resaven el rosari.
Més endavant, quan vaig anar a Madrid, a la primera lliçó d’anatomia que vaig
tenir, el professor va dir: “Yo no les diré que seamos hermanos del mono pero
sí primos hermanos.” Si això era veritat, vaig pensar jo, tota la base de la
religió se’n va per avall. Vaig passar un any terrible pensant que només
nosaltres teníem ànima, però que al cap i a la fi proveníem de la moneia.
Llavors em vaig llegir tots els llibres de Darwin i vaig pensar que
científicament no es pot negar que venguem d’una petita cèl·lula, però també
continu creient el que pensava abans: no puc creure que tots aquests peixos de
colors i animals hagin pogut sorgir sense “un director”, que es digui Déu o una
altra cosa és el mateix... Així puc dir que tenc una formació religiosa forta,
però no som cap beat. També pens que, si Crist no era Déu, mereixeria ser-ho
perquè miris com ho miris la seva vida va esser un cas excepcional dins la
història. Dos mil anys abans de la Revolució Francesa ja va dir que tots els
homes érem iguals.
P: També has fet passos de Setmana Santa.
Influeix tenir devoció dins l’art?
R: Després de la Guerra Civil es va donar
el cas que hi havia molts d’escultors que es dedicaven a fer imatges religioses
perquè a les esglésies gairebé no en quedaven, ja que les havien cremat o
destruït quasi totes durant la guerra. A una persona que es dedicava a esculpir
aquest tipus d’image o representació se li deia que era un imaginero. A Madrid
jo vaig defensar que el més difícil d’esculpir era una imatge que inspiràs
devoció, perquè a més d’esser un bon escultor s’havia d’estar convençut, creure
en el que representava la imatge. Jo vaig tenir un professor que estava
considerat en aquells moments el millor escultor d’Espanya, li deien el
Comendador. Tenia una gran formació sobretot de cultura grega i romana, una
formació pagana i no creia... Jo record que va fer un sant Sebastià que no
inspirava la més mínima devoció perquè era més un “apol·lo” que una altra cosa.
Molt formós, però sense emanar cap sentiment religiós.
Durant l’època que vaig fer classes a
Sevilla vaig escriure un article que deia que en aquesta ciutat hi havia els
dos crists millors del món. Un d’ells és el Cristo de los Cálices de la
Catedral de Sevilla. Es tracta d’un crist-déu, serè, per damunt del patiment
humà. Després n’hi ha un altre en el barri del Triana que per a mi representa
Crist com a home, l’anomenen “el cachorro de Triana”. Quan per Setmana Santa
aquest Crist passa pel pont del riu portat per 40 o 50 “costaleros”, tots els
llums s’apaguen. I quan a un quilòmetre enfora un focus l’il·lumina fa la
impressió que el Crist encara és viu i que transmet l’angoixa de la mort. És
impressionant!
P: Actualment què és el que et continua inspirant per fer una obra, una
posta sol, un riu, un home, una dona?
R : Sense dubte, la figura humana,
tant sigui home com dona em fascina.
P : Com ho fas per donar a les escultures
aquesta aura espiritual?
R: Cap als anys 70, a la Porciúncula, vaig
haver de fer un conjunt escultòric. En el moment de dissenyar el sagrari vaig
pensar que, si aquest element contenia l’eucaristia, volia dir que també
albergava Déu, i clar, Déu no pesa. Llavors vaig crear un sagrari només
sostengut per les puntes de les ales de quatre àngels, de manera que pareixés
que era el sagrari que els aguantava a ells i no a l’inrevés.
P: Quin
projecte tens de futur?
R: És una obra en la qual estic treballant
des de fa 7 o 8 vuit anys. Es podria dir que és una obra dedicada a la pau, un
tema al qual molts d’escultors han dedicat part de les seves energies. Es
tractaria d’una d’esfera amb una aparença seca, deshidratada, on la terra s’ha
subdividit de manera natural per mor de la pobresa i de l’aigua. A cada part
s’esculpiria un baix relleu que representaria una escena quotidiana d’avui en
dia, sigui una guerra, una malaltia, una fam... Situacions que assoleixen molts
de països, els quals jo he visitat, de l’Àfrica i de Sud-amèrica, especialment.
Aquesta terra subdividida, unida per un tel molt prim, aniria unida per alguna
cosa no material, espiritual, als esperits superiors de Luter King, Mare Teresa
de Calculta, Gandhi, entre d’altres. Ells serien els responsables que tot no se
n’anàs en orris, encara que no seria suficient. Aquest és un projecte en el
qual estic treballant, però no sé amb quina expressió plàstica ni de quin
material estarà fet.
P: I ja per
acabar, què ens pots dir del teu segrest?
R: Jo havia comprat uns locals en el carrer
de la Missió i en el carrer de Carme, però després vaig veure que no em servien
perquè eren massa baixos. Aleshores els vaig llogar a un individu que venia
roba d’home. Va passar un any i dos mesos, i jo no havia cobrat cap lloguer
encara, emperò jo no em preocupava gaire. No sabia que ja em devia un milió de
pessetes de fa uns 25 o 26 anys. I em varen dir: “Si vols, cobrar pots cobrar a
base de ‘trajes’...” Em va explicar que havia fet suspensió de pagament. Vaig
suposar que el negoci li havia anat malament i li vaig dir que li regalava el
que devia. Jo només coneixia aquest individu del dia que signàrem el contracte
d’arrendament i no l’havia tornat a veure pus. Pens que ell va raonar el
següent: “Si aquest home em regala això, és que deu esser molt ric.” L’individu
es va posar a estudiar la meva vida. Jo aleshores vivia al passeig Marítim i de
segur que ben aviat s’adonà que jo duia una vida molt retirada, que quasi rebia
visites, que vivia tot sol. En aquella època era el director de l’Escola de
Belles Arts de Palma i anava tot sovint a Madrid, un o dos pics per mes.
Un dia que venia de Madrid vaig arribar a
Palma, devers les dotze i mitja de la nit, i com sempre vaig agafar el cotxe i
em vaig dirigir cap a la placeta de Marquès de la Cènia, on hi ha l’estàtua de
Rusinyol. Quan ja estava obrint la porta de ca meva, em trob tres individus que
se’m tiren al damunt. A un li vaig pegar un cop de puny i vaig entreveure que
davall la caputxa hi havia una persona molt morena, jove. Tot d’una em
col·locaren un ganivet davall el coll, m’introduïren dins el pis i em posaren
esparadrap a la boca i al nas. Quan s’adonaren que m’ofegava em feren dos
foradets petits perquè pogués respirar. No em volien matar, almenys en aquells
moments. Em varen dur al llit i em fermaren els peus i les mans amb unes
cordes.
No pensava que em poguessin matar, la meva
gran preocupació era per què m’havien segrestat. No podia entendre per què ho
havien fet ni tampoc qui podia esser. Vaig pensar per doblers no és possible,
per política tampoc…, i la motivació personal tampoc no m’acabava de convèncer.
El segrest va durar 48 hores i se’n va
assabentar tot Espanya. Demanaven 30 millions de pessetes de fa quasi trenta
anys i em varen dir que eren del GRAPO. Jo vaig tenir la suficient fredor
mental per dir-los que cobrarien un milió de pessetes repartit en tres talons a
diferents bancs. Quan m’abandonaren ningú no sabia que jo era a l’illa. Tothom
es pensava que encara era a Madrid, d’aquí que no em cercassin. Em deixaren
fermant de mans al pis, però a poc a poc vaig anar forçant una corda fins a
aconseguir desfermar-me. Després vaig anar a la policia a denunciar-ho tot,
però no em vàrem creure fins que varen saber qui era. Al judici vaig
perdonar-ho tot als meus segrestadors.
Marta Aspachs Pagés Es Mascle Ros
No hay comentarios:
Publicar un comentario