martes, 28 de febrero de 2012

CRISTÓBAL COLÓN.ENTREVISTA AMB DONYA ANTÒNIA COLL I VERDERA
Historiadora especialitzada amb Cristòfol Colon


Rés ens féia pensar que un dia, Antònia Coll i Verdera, personatge hermètic i silenciós (fins que la coneixes), ens fes l’honor de rebre’ns a casa seva i, després de trenta anys de silenci, concedís en exclusiva una entrevista a Es Mascle Ros que ben segur passarà a la història. Diaris nacionals com ara El País, ABC o La Vanguardia, i fins i tot publicacions extrangeres com per exemple el Times ho havien provat de totes les maneres. Es Mascle Ros, de la mà de Valentí Valent, amb prou esforç i una capsa de torrons de La Pajarita, ho ha aconseguit. A la fi, Antónia Coll i Verdera, descendent directe de Cristòfol Colon, es despulla per a Es Mascle Ros.
Antònia Coll i Verdera ens mostra orgullosa la seva feina

Valentí Valent: Vostè afirma que Cristòfol Colon va néixer a l’Illa de Mallorca, però que de cap manera ho va fer a Felanitx, teoria que defèn un bon manat d’historiadors. D’on era exactament, segons Antònia Coll, Cristòfol Colon?

Antònia Coll: Bones tardes. Tofolet Colon va néixer, efectivament, a l’illa de Mallorca i, com ell va dir en més d’una ocasió – i a ca nostra no deim mentides -, concretament a Génova (aquí Valentí Valent queda bocabadat). Sí, sí, a la barriada de Palma, Génova, allà on ara hi ha la verge de Na Burguesa en lloc d’un monument a Tòfol Colon com tenen a Barcelona.

V.V.: Com ha arribat vostè a aquesta conclusió i què relaciona Colon amb la seva familia?

A.C.: Poc a poc, amigo, poc a poc: una pregunta i després una altre. A sa conclusió no hi he arribada jo, més si no ha estat ella qui m’ha encalçada fins a obrir-me els ulls. Quan es meu marit va “partir de viatge” vaig començar a estudiar ets origens de sa meva família, per distreurer-me una mica. Llavors vaig trobar uns abanspassats meus anomanats Antoni Coll i Angelina Oms, de Génova, que semblava no havien tengut cap fill, però...

V.V.: Però ?

A.C.: Antoni i Angelina eren cosins germans : primera coincidència, per què a sa meva família tots estem casats i divorciats amb cosins germans ; és una tradició.

V.V.: I?

A.C: Un bon dia, esgotada de tant estudiar ets abançpassats em vaig quedar frita a sa butaca del despatx, amb sa tele en marxa. Llavors vaig tenir una revelació en forma de somni i…

V.V.: Però com ho sap que va esser una revelació?
(Valent reb una galtada bestial de Antònia Coll, afectada per la segona interrupció)

A.C.: Calla i voràs! En es somni un infant de devers sis anys em deia que ell era en Cristòfol, es fill llegítim de Angelina Oms i Antoni Coll i que m’encomenava fer-ho saber a tot el món. Em vaig despertar amb una suor freda, com sempre, i amb el cor que m’anava a mil, com sempre. Resulta que després de Angelina i Antoni hi havia una foscor dins sa investigació de s’arbre genealògic: havien de tenir descendència per força! Si no, jo no seria aquí, ni tampoc vostè.

Amb un retrate del seu redepredí, clavat a Cristòfol Colon

V.V.: Jo sí que hi seria, no hi tenc res que
 veure…

A.C.: Aquí assegut no, bambol! En aquell moment, just després de sa revelació, a sa tele donaven un documental d’aquells de La 2 que tractava nada menos que des meu rederedepedrí, Cristòfol Colon, conqueridor de les Amèriques.

V.V.: I ?

A.C.: si me tornes a dir “I?” ten dus una altre llosca. M’has entesa? Idò i bé. Sa tele va començar a fer coses rares, cada pic surtien més rexes i sa imatge i es so eren cada vegada més xerecs. S’aparato era una Thompson que mai no s’havia espenyat: es documental era fals!!! (cop de puny damunt sa taula, coparro)

V.V.: Però el llinatge Colon que hi té a veure amb tot això?

A.C.: Bona pregunta. Cristòfol adoptà, com és natural, els llinatges de son pare i sa mare, que justament eren Coll i Oms : Cristòfol Coll Oms. Tot Génova se’n fotia d’aquell pobre infant (llàgrimes als ulls de Antònia Coll, historiadora). Encara que sa mare fos mestressa de s’escoleta de Génova no podia evitar que ets companys den Tofolet l’anomenassen Tòfol Collons. Allà on anàs de Mallorca era en Tòfol Collons. Es mal nom de ca nostra és Collons: segona i definitiva coincidència. A Génova me diven na Antònia de Can Collons, a mucha honra.

V.V.: es teus beneits! I com ho sap a tot això? Una altre revelació?

A.C.: Efectivament, després d’aquell primer som… De qué putes te'n rius, niñato? (Valent fa un esforç i aguanta així com pot) Dic que després varen venir altres revelacions. Un vespre si i un altre també es padrí Tòfol irrompia dins es meu somni fos allà on fos i m’anava contant tota sa seva vida, fins i tot detalls intims. Així vaig comprendre que sa història que noltros coneixem del descobriment d’Amèrica n’està plena d’errades.

V.V.: Per exemple? (Valentí Valent es mostra emocionat a la vegada que una mica acollonat, però disimula)

A.C.: Just te’n posaré un d’exemple. Hi havia una cuarta embarcació: la nau Santa Gertrudis, tripulada exclusivament per dones de reputació cuestionable, per dir-ho de qualque manera. Sence la Santa Gertrudis no haguessen arribat mai a terra: sa moral dets homos s’hauria enfonsat abanç que ses caraveles.

V.V.: Increíble. I com és que Cristòfol Coll Oms es converteix en Cristóbal Colon, conqueridor de les Amèriques?

A.C.: Ja era hora que m'ho demanassis en això, pollet! Què és que fa moure ets homos? Sa fortó !!! Tòfol Coll Oms arriba a s'adolescència i es mot Collons, que du penjat dençà que és nat, se li fa massa feixuc ; per molt ben parit que fos no hi havia joveneta que se li acostàs. Un bon dia se’n va cap a sa península amb sa esperança que allà no el mal-nomenin i començar de vell nou. Comparéix davant la reina Isabel amb una carta de recomanació que ell mateix ha falsificat …

V.V.: Però primer heu dit que a ca vostra no diven mentides… (Plassss…Plassss!!!)

A.C.: Niñato mal educat, t’estic fent potser sa revelació història més rellevant dençà des neixement de Jesús i tu … Ara ja m’he perduda … Ah, si! La reina Isabel el reb  i li diu textualment: “¿es usted Don Cristóbal Col Ons, el genovés?”. Es rostre de’n Tofolet es va transformar amb una expresió de divina felicitat. Ell no contava que a la península l’anomenarien Col en contes de Coll, ben igual que ara ets forasters diven Col de Soler o Castillo de Belver (mai no he entés per qué no diven també “castilo”)

V.V.: Ostia, tu, qué fort, increïble! (Valentí Valent s’ho comença a creure, i el rostre de Antònia es reflecteix ara més relaxat)

Coll Verdera va perdre cuatre dits amb un ventilador durant l'entrevista i continuà parlant com si tal cosa
A.C.: Aviat Cristóbal Col Ons fou Cristóbal Colons i després Colón. Sa química amb la reina catòlica va funcionar i tot d’una semblava que es coneguessen de tota la vida. “Cristóbal – va dir la reina - , aquí dice que tienes experiencia como navegante” i es resto ja ho sabeu, encara que no bé del tot. Prest publicaré “La història definitiva de Cristòfol Coll i Oms, conqueridor”.


V.V.: Qué fort, quina passada! Es Mascle Ros treurà foc i fum de bon de veres. Súper, de veres, sú-per !

A.C. : Bé, ara ja s’ha fet una mica tard. Per mi convendrà que quedis a dormir aquí. Prest ferà fosca i al meu llit hi…

V.V.: No,no,noooo! De cap manera. No cal que es molesti. Tan mateix m’esp…

A.C.: Anit dormiràs aquí, pollo, i demà de matí partiràs amb s’exclusiva.

(I així, amb una capsa de torrons de La Pajarita i un grapat d’explicacions per a Cecília Roig, l’estimada de Valentí Valent, l’agosarat col.laborador de Es Mascle Ros va aconseguir aquesta insòlita entrevista)


                                          Valentí Valent i Valls per a Es Mascle Ros

15 comentarios:

  1. Vull coneixer a n, aquests senyora tan interessant!

    ResponderEliminar
  2. Me partooooooooooo, no puc acaba de llegir................(quina por quan vos juntau)

    ResponderEliminar
  3. Jajaja, que bò aquesta vegada t'has lluit, np`puc aturar de riure

    ResponderEliminar
  4. És boníssim, fa una hora que ric. Aquesta dona és molt llesta i tota una historiadora ben fanera, hi estic d´acord en tot, en Cristòfol Collons ben mallorquí, sí senyor!

    ResponderEliminar
  5. Collomut!! de bon de veres!!

    ResponderEliminar
  6. Molt apreciats Anónimo i Laura Ferragut, tots els vostros comentaris no fant altre cosa que omplir de goig el meu coret, però no puc enterndre com, a la majoria, vos fa tanta gràcia un esdeveniment de tal envergadura. Ës més que probable que, coincidint amb la presentació del llibre, Antònia Coll ens mostri la casa on va viure la infància Cristòfol Colón, i no m'agardaria que s'enfadàs amb Es Mascle Ros per aquets "me partoooo" i "ja,ja,jas", encara que crec que Valentí la te bastant contenta.

    ResponderEliminar
  7. Joder, es mi vecina, y yo sin saberlo !!!!!!
    Ahora la mirare con otros ojos......

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola, m'ha agradat molt, moltíssim... i sobretot he rigut de veritat

      Eliminar
  8. Trob que aquesta senyora ha de presentar aquestes proves tan esclaridores com mínim al Tribunal Suprem. Ara encara estic més orgullosa que abans de ser mallorquina. Mallorca, terra de conqueridors.

    ResponderEliminar
  9. Valentí, a partir d'ara "impasible el ademán", no fos cosa que n'Antonia ens infli a galtades. Una feina amb tant de rigor históric, com la de n'Antonia es mereix tot el nostre respecte i fins i tot la nostra veneració. Però hi he d'afegir que no és facil com a mallorquins assimilar en menys de vint-i-quatre hores, que en Cristofol Colón és algú tan nostro com el Restaurant "Can Jacinto" o "Sa Caseta", o com aquella explanada del cementiri on alguns/es han/hem passat qualqua tarde/noche dominguera espenyant la suspensió dels seients del Volksgwagen Polo quan erem novietes. Heu d'entendre que s'ha de fer un esforç mental i emocional per afegir a les altres naus, la Santa Gertrudis, deprés de tants d'anys de que ens haguin fet creure tantes mentides, i de que estem exaltats, ho heu de comprende, collons, (mai millor dit), que encara no m'he recuperat de lo de ahir vespre. Estic pensant que hauriem de d'organitzar en nom del Mascle Ros una pregrinació als Arxius Vaticans per corroborar que tot aquesta recerca de n'Antonia no ha estàt en va.
    Colón al cap i a la fí era lo que diu n'Antonia que era ; "un mercader genovés y capitán de barco", (segons els meus humils estudis) "y con experiencia como navegante", com deia la Reina Catòlica (segons els estudis d'aquesta historiadora). Ella, n'Antonia no va gens malament.
    En nom de la memoria de l'Imperi Espanyol, si això arriba a port, (cosa de la que no me cap ni la més mínima dubta) seré jo la primera en acudir al Consejo de la Nobleza per demanar per n'Antonia un títol como a minim de la categoria de Duquesa de Medinaceli per amunt, i amb gradesa d'Espanya i al Valentí, no dubtaré mai en lluitar per que el nomenin als premios de la Prensa espanyola com a millor investigador periódistic de l'any.
    Esperam amb ansia (això que no falti, ansia, ansietat i suor freda) les pròximes noticies.
    Potet de Valim entre y entre….

    ResponderEliminar
  10. Molt bo Valentí! La teoria d,aquesta historiadora és la més interessant que he sentit mai, i sobretot, l,article és divertidíssim! L,enhorabona!!
    Cris

    ResponderEliminar
  11. Gràcies Laura. El Ortega y Gaset de periodisme ja ho tenim assegurat. I Cris, gràcies també, però no te rés de divertidissim, és un article seriós i documentat.

    ResponderEliminar
  12. Jo hi estic d´acord amb aquesta senyora, ja havia sentit aquesta mateixa teoría fa un temps i trob que no és ben posible. M´agradaria tenir el gust de coneixerla i poder parlar amb ella al respecte perque n´estic ben interessat.

    ResponderEliminar
  13. El més que ve Antònia Coll ens mostrarà el que queda de la casa on es va criar Tofolet Coll Oms, a Génova. Els que volgueu plantejar-li preguntes ho podeu fer mitjan Es Mscle Ros, en aquest mateix espai, només que haureu de signar les questions amb el vostre nom. Advertesc que te respostes per tot, no la plegareu. Endevant, idò.

    ResponderEliminar
  14. Jajajajajajajajaja!, és boníssim!!!!!!!!

    ResponderEliminar