INDEPENDÈNCIA FORA
NACIONALISME (III)
Per què la moda dels
castellers a Mallorca? Per quan una colla de Jota aragonesa?
George Sand

Ningú
no ens deia rés quan aixecàvem una civilització amb prou esforç, però quan la
nostra infraestructura econòmica començava a florir ja els teníem a sobre en un
vist i no vist. Els balears, com explicà George Sand, varem passar un fum per a
obtenir el beneplàcit espanyol per a la lliure exportació del porc, tal vegada
la més important font de riquesa balear dels darrers dos segles. L'escrit que ens
dedica la amant d'en Xopin no
l'hagués escrit mai durant l'època musulmana (sense cap dubte l'etapa daurada
de les Illes Balears) per manca de
motius, però si què l'hagués pogut tornar a escriure avui mateix, llevat el fet
de les carreteres, ara disenyades per fer correr els Lamborguinis del fill de La
Paca i qualque altre Paco.
El
valí de Còrdova nacionalitzava la
producció de cavalls a les illes durant èpoques de guerra, després ens deixaven
fer la nostra amb absoluta llibertat, llevat de qualque emir absolutista que
varem patir, tot s'ha de dir. En canvi aquesta producció juntament amb la del
blat, el porc i tot el que produíem estava posteriorment en màns del estat
espanyol i controlat pel seu capritx, com ara. L'espoli duit a terme pel Regne d'Aragó, l'anulació de tota la
nostra identitat i el crematori de la cultura més excepcional què hem gaudit a
les illes per part dels catalans del Regne d'Aragó, només té un nom: genocidi. Més
tard, ara ha fet sis-cents anys, ja sota el domini del regne d'Aragó, juntament
amb Sicília, València i el principat de Catalonia,
les illes del regne, també Sicília, foren excloses del vot per tal de triar al nou rei, Fernando de Trastamara. Els exemples de
menyspreu cap a les illes no s'acaben mai, n'hi ha per avorrir.
El
relleu a un segon plànol a que ens porta la administració peninsular no és
necessàriament intencionada, ni tan sols conscient per part del govern central,
àdhuc del illenc, avesat al sotmetiment. Aquesta relació cap a les illes menors
està generalitzada, és un fet històric i correspon a una actitud social
natural, però insana i injusta que cal reconduir. Així dons, pareix ser que és
inútil cridar ben fort per tal que se'n adonin que som éssers humans i no
illencs de mel i sucre. Se'n fan tronetes de boleros. Els balears estam mal
avesats a una ignomínia del veí poderós que ja ens sembla un fet natural, i ho
serà fins què diem "fins aquí hem arribat".
Cal
afegir una explicació pel que fa a la correcta denominació de la llengua. La
nostra llengua és el català, però no per què la ens portàs Jacme I, sinó per què els catalans han pres la iniciativa en la normalització
i regulació d'uns criteris per a escriure el català, i també el fet
d'institucionalitzar la llegua. A Mallorca,
per exemple, xerram mallorquí, què és el català de Mallorca i és del tot
correcte anomenar a la nostra llengua mallorquí. Si a la manifestació en
defensa del català haguéssem defensat el mallorquí (què té més, caparrudets
catalunyistes?) hauriem estat cincuenta mil o més, i no quince mil ànimes.
Per
què, però, la caparrudesa d'alguns mallorquinets en voler sotmetre la seva
cultura, manca de riquesa, a la catalana? He d'insistir en la teoria freudiana.
Als anys seixanta foren molts els mallorquins de casa pudenta que partiren cap
a Barcelona a estudiar carrera
universitària. En arribar-hi es troben una ciutat no més lliberal que la
balear, sinó simplement lliberal, progressista i ambiciosa (aquí no n'hi havia
de liberalisme). La majoria d'illencs, tots, que arriben no han tastat poma,
són verges. A Barna hi troben una hospitalitat de mitj rostre i meuques a
voler, que fan realitat lo imaginat i lo inimaginable. El mateix passa a les
illes, paralelament, amb els qui han quedat a fer feina de cambrers i se'ls han
afuat les sueques i les alemanyes. En aquest darrer cas han estat elles les que
s'han enamorat dels illencs i de les Balears (I LOVE IBIZA, I LOVE TOMEU). Hi ha excepcions entre els mallorquins que estudien
a Barcelona. Entre d'ells alguns no caven encisats (encara que també practiquen
l'acte), simplement agraeixen l'experiència d'haver passat cinc anys a
Catalunya, i l’aprofiten millor lliures de pleitesia. Un d'ells, reconegut
poeta mallorquí, comenta "m'encenia quan els catalans me deien allò de quina llengua més maca el mallorquí, quin
parlar tant dolç, musical. Els estrangularia, amb aquella mirada que em
clavaven tal que vesen aborígens primitius, una atracció ancestral”
Què
és el què ens fa eivicencs, mallortquins, formenterencs i menorquins: la
estimació i adoració cap a la nostra terra? No, mai. És el respecte, sobre tot
l’agraiment, i la aceptació de que noltros pertanyem a la terra i no ella a
noltros el que ens fa balears.
Octavio
Capó Truyols Es Mascle Ros
No hay comentarios:
Publicar un comentario